Friday, April 16, 2010

FENOMENA KAMPUS

PERKONGSIAN

Berjumpa lagi di halaman ini, saya ingin berkongsi perihal suasana di kampus, saya membuat kira-kira, kehidupan di kampus adalah sama, walaupun berlainan UNIVERSITI, mahupun MATRIX,POLITEKNIK, dan pusat pengajian lain selepas persekolahan.

DALAM KEPOMPONG

Kebnyakan antara kita, tidak akan duduk berasingan bersama rakan2(click2) yang rapat, saling bersama kemana sahaja, “disitu ada dia, disitu ada saya”.

Dan tidaklah keterlaluan saya kata, bahawa, apa yang rakan rapat anda tahu, kebanyakkan kefahamannya adalah sama yang anda ada, kalau lebih pun sikit sahaja. Kerana apa , jika anda mahu bertanya, anda akan bertanya rakan rapat anda, jika rakan rapat anda pun tidak tahu akan perihal itu, “sama-samalah tak tahu”, kerana persaan malu+takut tanya kepada orang lain yang tidak rapat dengan anda. (DR. Nashruddin B. Fisol)

Sesiapa terasa akan dirinya berada dalam golongan pelajar diatas, marilah kita berfikir sejenak, adakah itu membawa keuntungan kepada kita?

Anda sudah meningkat dewasa, anda perlu bebas dalam merangka hidup anda, anda tidak perlu tunggu sampai 30minit untuk pergi makan, dek kerana menunggu rakan anda yang baru sahaja bangun tido, yang nak bersarapan sekali dengan anda. Anda perlu rangka masa nada dengan betul, masa adalah semahal-mahal benda dan barang yang tidak boleh dijual beli.

KESAN

Anda akan duduk dalam keadaan yang tiak selesa apabila berseorangan. Ini akan anda hadapi di amsa hadapan. Anda akan bekerja, anda akan mempunyai tanggungjawab, dan kemungkinan besar anda perlu menguruskannya seorang diri. Jadi, mengapa mesti TAKUT dan MALU untuk berseorang?

SOLUSI

Anda jangan takut untuk merubah kehidupan kearah yang lebih baik, anda jangan peduli apa yang umum memikirkannya, buat apa yang anda rasa boleh perbaiki dan majukan diri anda selagi ia tidak bertentangan dengan syariat islam. FIKIRKAN BOLEH!

SELAUT BIRU

Ku ingin Berjaya menggapai puncak,

Ku ikin teroka lautan bergelora,

Ku tidak gentar badai menimpa,

Ku tidak peduli kata-kata nista,

KERNA KU TAHU, ALLAH ADA BERSAMA KU DI MANA-MANA

MARI BERUBAH

1 comment: